Δράσεις με αφορμή την 3η Δεκεμβρίου – Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία
Με αφορμή την 3η Δεκεμβρίου – Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, οργανώθηκαν και υλοποιήθηκαν στο σχολείο μας μια σειρά από δράσεις και δραστηριότητες που στόχο είχαν την ευαισθητοποίηση αναφορικά με την αξία της συμπερίληψης και της διαφορετικότητας.
Πιο συγκεκριμένα, καθ’ όλη την διάρκεια της εβδομάδας 29/11 έως 3/12, οι εκπαιδευτικοί Σακελλαρίου Κατερίνα και Κάκου Σοφία αξιοποίησαν την ώρα της Θεατρικής Αγωγής για να ενημερώσουν και να ενεργοποιήσουν τους μαθητές και τις μαθήτριες των Τάξεων Α’-Δ’ σε ζητήματα ακουστικής και οπτικής αναπηρίας.
Οι ειδικοί στόχοι των δραστηριοτήτων ήταν:
- να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά ότι πολύ συχνά στη σχολική -και όχι μόνο- ζωή θα βρεθούν στο ίδιο περιβάλλον με άτομα που έχουν αυτές τις αναπηρίες,
- να μάθουν να παρατηρούν και να αλληλεπιδρούν,
- να προσεγγίσουν με βιωματικό τρόπο την αναπηρία,
- να αποκτήσουν ενσυναίσθηση και να κατανοήσουν τις ανάγκες των άλλων,
- να μάθουν πως να αποδέχονται τη διαφορετικότητα,
- να γνωρίσουν άλλα συστήματα μέσω των οποίων είναι δυνατή η μάθηση,
- να αναπτύξουν αλληλεγγύη,
- να συνεργαστούν,
- να γίνουν ενεργοί πολίτες αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τον συνάνθρωπο.
Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές και οι μαθήτριες του Α1 συζήτησαν για την ακουστική αναπηρία και, με την καθοδήγηση της εκπαιδευτικού Παράλληλης Στήριξης του τμήματος, έμαθαν το βασικό αλφάβητο καθώς και βασικές λέξεις στην νοηματική γλώσσα. Στη συνέχεια, χρησιμοποίησαν τη νέα γνώση για να φτιάξουν μικρούς διαλόγους στην νοηματική αλλά και για να πουν τραγούδια με έναν άλλο τρόπο. Η δράση θα συνεχιστεί καθώς τα παιδιά ανταποκρίθηκαν ιδιαίτερα ενθαρρυντικά στις δραστηριότητες.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α’,Β’,Γ’ και Δ’ Τάξης συζήτησαν σχετικά με την οπτική αναπηρία. Στη συνέχεια, σε δύο διαφορετικές κινητικές δραστηριότητες, επιχείρησαν να οδηγήσουν με ασφαλή τρόπο και σε διάφορες διαδρομές το ζευγάρι τους σε ρόλο παιδιού με προβλήματα όρασης. Δουλεύοντας επίσης σε ζευγάρια, επιχείρησαν διαδικασίες προσανατολισμού στο χώρο (directionality) και μετακίνησης. Έπαιξαν παιχνίδια ρόλων και εφηύραν τους δικούς τους προσωπικούς κώδικες επικοινωνίας για να συνεργαστούν και να βοηθήσουν το παιδί σε ρόλο ατόμου με οπτική αναπηρία. Επιπλέον, ενημερώθηκαν για τη γραφή Braille, ψηλάφισαν ανάλογα βιβλία και πρότειναν την ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων ως μελλοντική προσφορά σε άτομα με οπτική αναπηρία.
Συμπληρωματικά, οι μαθητές και οι μαθήτριες του Α1 με τη δασκάλα τους Έλλη Αντωνιάδου νιώσανε πώς διαβάζουν οι άνθρωποι με δυσκολίες στην όραση και προσπαθήσανε να «γράψουνε» το όνομά τους χρησιμοποιώντας στραγάλια και τη γραφή Braille. Στη συνέχεια μιλήσανε για θέματα προσβασιμότητας για τους ανθρώπους με κινητικές δυσκολίες και εντοπίσανε καθημερινές συμπεριφορές που τους δυσκολεύουν.
Αντίστοιχα, οι μαθητές και οι μαθήτριες του Γ1 αφού ενημερώθηκαν ως προς τις ιδιαιτερότητες των ατόμων με αναπηρία, συζητήσαν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτομα αυτά σχετικά με την μετακίνηση τους στην πόλη μας. Ακόμα χρησιμοποιώντας το αλφάβητο της νοηματικής γλώσσας, οι μαθητές νοηματίσανε το όνομά τους και δοκιμάσανε να ζωγραφίσουν με κλειστά μάτια. Στο τέλος οι μαθητές ετοίμασαν σε δυάδες από μία ζωγραφιά αποτυπώνοντας στο χαρτί το νόημα που έχει για τους ίδιους το σύνθημα “όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι”.
Τα παιδιά του σχολείου μας περιέγραψαν με ιδιαίτερο τρόπο την βιωματική συμμετοχή τους στις διάφορες δράσεις και σχολίασαν τι τους δυσκόλεψε αλλά και τι συναισθήματα ένιωσαν στη διάρκεια. Συνειδητοποίησαν πως υπάρχουν πολλά και διαφορετικά συστήματα μάθησης αλλά και διαφορετικές δεξιότητες επικοινωνίας και συνειδητοποίησαν την δυναμική της γλώσσας του σώματος που τόσο συχνά υποτιμάται.
Οι βιωματικές δραστηριότητες για τους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου μας κορυφώθηκαν με την οργάνωση συνεργατικής δράσης με τα παιδιά της ομάδας μπάσκετ με αμαξίδιο Μέγας Αλέξανδρος 94. Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ’, Ε’ και Στ’ Τάξης, αλλά και οι εκπαιδευτικοί των τάξεων, είχαν τη δυνατότητα να συζητήσουν με τα μέλη της ομάδας, να παρακολουθήσουν και να συμμετάσχουν σε έναν αγώνα μπάσκετ με αμαξίδια, διαπιστώνοντας ότι η θέληση και η προσπάθεια μπορούνε να μετατρέψουν κάθε δυσκολία σε ευκαιρία. Αρωγοί σε αυτήν την προσπάθεια κατάρριψης στερεοτύπων και καλλιέργειας της ενσυναίσθησης στάθηκαν οι προπονητές Άγγελος Διμπιτούζης και Τζούλη Χατζησωγίδου.