Ένα διαφορετικό τέλος για την περιπέτεια του Βίκτωρα …

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ’ Τάξης ολοκλήρωσαν τον κύκλο Εργαστηριών Δεξιοτήτων Ευ ζην – Ζω καλύτερα υλοποιώντας το Σχέδιο Δράσης “Γνωρίζω και προστατεύω το σώμα μου”.

Κατά την εισαγωγή του θέματος, αναπτύχθηκαν κοινές προσδοκίες για μάθηση και αλληλεπίδραση, συμφωνήθηκαν οι όροι συζήτησης και οι κανόνες συμπεριφοράς, διερευνήθηκε η πρότερη γνώση και συνδέθηκε το θέμα με τις εμπειρίες των παιδιών. Συγκεκριμένα, οι μαθητές και οι μαθήτριες όρισαν με επιτυχία τους στόχους της Σεξουαλικής Αγωγής και έθεσαν τα ερωτήματα που τους απασχολούν, κριτικά σκεπτόμενοι και αντιλαμβανόμενοι εξ αρχής την αναγκαιότητα για διερεύνηση του θέματος και για ενεργή συμμετοχή. Επίσης, αναγνώρισαν και ανέλυσαν κοινά αισθήματα αμηχανίας, θέτοντας ταυτόχρονα τους κανόνες συμπεριφοράς που θα πρέπει να ακολουθούνται από την τάξη ώστε να διευκολυνθεί η συμμετοχή όλων.

Κατά τη διάρκεια του 2ου Εργαστηρίου, τα παιδιά συζήτησαν με τις οικογένειές τους και κατέγραψαν σε φύλλο εργασίας τις συνήθειες και τις προτιμήσεις τους όταν ήταν μωρά, και παρουσίασαν τα αποτελέσματα της εργασίας τους στην ολομέλεια. Ο ενθουσιασμός των παρουσιαστών και η συμμετοχή της τάξης με ερωτήσεις μετά την κάθε παρουσίαση, αλλά και το παιχνίδι «Μάντεψε ποιος;» που ακολούθησε με τις βρεφικές φωτογραφίες των παιδιών, πρόσφεραν την ευκαιρία για γόνιμη συζήτηση αναφορικά με τις αλλαγές και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν μεγαλώνοντας, και για καλλιέργεια της αυτογνωσίας και του αλληλοσεβασμού μέσα από τη διερεύνηση της ιδιαίτερης προσωπικότητας του καθενός. Ωστόσο, η ενεργή συμμετοχή των μαθητών και μαθητριών στη συζήτηση είχε ως αποτέλεσμα την επιμήκυνση του χρόνου υλοποίησης του Εργαστηρίου, καθώς θεωρήθηκε ότι με αυτόν τον τρόπο εξυπηρετούνται αποτελεσματικότερα οι στόχοι αναφορικά με το θεματικό κύκλο και η ενίσχυση της ενεργητικής ακρόασης, της επικοινωνίας ιδεών, του αναστοχασμού και της κριτικής σκέψης.

Κατά την υλοποίηση του 3ου Εργαστηρίου, με την επίσκεψη στο Μουσείο Ανθρώπινου Σώματος και τη συζήτηση με τον ξεναγό ιατρό, οι μαθητές και οι μαθήτριες εξοικειώθηκαν με τη χρήση της κατάλληλης ορολογίας για αναφορά στα μέρη του σώματος και καλλιέργησαν περαιτέρω την αυτομέριμνα και την αυτοπεποίθηση τους να συζητήσουν ζητήματα που αφορούν στην ανάπτυξή τους και τα συναισθήματα που τους/τις προκαλούνται. Παράλληλα, καθιερώθηκε η σχολική τάξη ως ασφαλής χώρος αναζήτησης σχετικών πληροφοριών και επίλυσης αποριών, όπως φάνηκε από το πλήθος και το είδος των ερωτήσεων που τέθηκαν από τα παιδιά και την υπευθυνότητα στην ανταπόκριση της τάξης.

Στο 4ο Εργαστήριο, οι μαθητές και οι μαθήτριες παρατήρησαν τον περιβάλλοντα χώρο του σχολείου και αξιοποίησαν τη ρουτίνα σκέψης Παρατηρώ – Προβληματίζομαι – Συζητώ για να ορίσουν τα χαρακτηριστικά του ιδιωτικού/δημόσιου χώρου σε συνδυασμό με τις ιδιωτικές/δημόσιες δραστηριότητες και τις ιδιωτικές περιοχές του σώματος. Κατά τη συζήτηση φάνηκε ότι τα παιδιά αντιλαμβάνονται τα δικαιώματα στο σώμα και την ιδιωτικότητα. Το γενικό συμπέρασμα της συζήτησης ήταν ότι προστατεύουμε τα ιδιωτικά μέρη του σώματός μας γιατί είναι ευαίσθητα και σημαντικά, και όχι γιατί ντρεπόμαστε γι’ αυτά.

Κατά τη διάρκεια του 5ου Εργαστηρίου, με αφόρμηση την ταινία μικρού μήκους «Το μυστικό της Νίκης», τα παιδιά συζήτησαν και ανέλυσαν τα είδη αγγιγμάτων, τα συναισθήματα που προκαλούνται κατά περίπτωση, την έννοια και τον ρόλο της συναίνεσης. Επίσης, σχολιάστηκαν εκτενώς τα χαρακτηριστικά της ταινίας animation, όπως ο τρόπος απεικόνισης του ενήλικα, σε συνδυασμό με τους στόχους που επιδιώκονται, το οποίο ενίσχυσε τη διατύπωση υποθέσεων και την κριτική σκέψη, και τη ανάλυση ψηφιακού περιεχομένου. Στη συνέχεια, οι μαθητές και οι μαθήτριες δημιούργησαν αφίσα για τα ασφαλή/μη-ασφαλή αγγίγματα κολλώντας πολύχρωμα ή γκρι χέρια σε περίγραμμα σώματος και αιτιολογώντας την απάντησή τους με αναφορά στα συναισθήματα που δημιουργούνται και στις συνθήκες.

Στο 6ο Εργαστήριο, με αφόρμηση την ταινία «Μια ιστορία για τον Βίκτωρα», οι μαθητές και οι μαθήτριες συζήτησαν για τους τρόπους προστασίας και τους τρόπους και μεθόδους επικοινωνίας σε περίπτωση προβλήματος, για τα χαρακτηριστικά των ατόμων εμπιστοσύνης και των υγιών διαπροσωπικών σχέσεων. Αντιλήφθηκαν τη σημασία μιας δυναμικής στάσης απέναντι σε αρνητικές συμπεριφορές και όρισαν τον δικό τους κύκλο εμπιστοσύνης κατά περίπτωση.

Ως τελικό παραδοτέο, δημιούργησαν μια συλλογή από διαφορετικές εκδοχές του τέλους της ταινίας μικρού μήκους Η περιπέτεια του Βίκτωρα, η οποία δημιουργήθηκε στα πλαίσια της καμπάνιας “Ένα στα Πέντε” για την πρόληψη της παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης. Εργάστηκαν σε ομάδες για να σκεφτούν, να συγγράψουν και να ζωγραφίσουν ένα διαφορετικό τέλος για την ιστορία του Βίκτωρα, εξασκώντας τη συνεργατικότητα και την επικοινωνία, την πλάγια παραγωγική σκέψη μέσω των τεχνών και τη στρατηγική σκέψη.

Συμπερασματικά, η συμμετοχή των μαθητών και των μαθητριών στις δραστηριότητες και τα αποτελέσματα των ερωτηματολογίων αξιολόγησης, αυτό-αξιολόγησης και αναστοχασμού δείχνουν ότι η υλοποίηση των δραστηριοτήτων του κύκλου είχε θετικά αποτελέσματα για όλους τους μαθητές και όλες τις μαθήτριες, αν και σε διαφοροποιημένο βαθμό.

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Μυρτώ Νεράντζη

Book titled '... ένα διαφορετικό τέλος για την περιπέτεια του Βίκτωρα.'Read this book made on StoryJumper

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *