Υλοποίηση του 2ου κύκλου των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων «Φροντίζω το Περιβάλλον: Οικολογική συνείδηση»

Οι μαθητές και οι μαθήτριες του Β2 ολοκλήρωσαν τον κύκλο Εργαστηρίων Δεξιοτήτων «Φροντίζω το Περιβάλλον: Οικολογική συνείδηση» υλοποιώντας το Σχέδιο Δράσης «Όχι άλλα σκουπίδια στην αυλή μας, λιγότερα σκουπίδια στους κάδους μας – Αναλαμβάνουμε δράση για να ομορφύνουμε και να προστατεύσουμε το περιβάλλον μας».

Βασικός στόχος των Εργαστηρίων ήταν η κατανόηση βασικών όρων κατηγοριοποίησης των απορριμμάτων (ανακυκλώσιμα/μη ανακυκλώσιμα, συσκευασίες, αθέατα) και της σχέσης της παραγωγής απορριμμάτων με την κατανάλωση, τα στάδια παραγωγής και τους τρόπους διάθεσης των προϊόντων. Μέσα από την εφαρμογή της γνώσης αναφορικά με τα απορρίμματα, επιδιώχθηκε η σωστή διαχείριση των απορριμμάτων από τους μαθητές και τις μαθήτριες και η ενημέρωση και διάχυση της πληροφορίας στην οικογένεια, ο προβληματισμός και η ευαισθητοποίηση των μαθητών/μαθητριών αναφορικά με τις επιπτώσεις καθημερινών συνηθειών στο περιβάλλον και η ανάληψη δράσης για την προστασία του σχολικού περιβάλλοντος.



Ως προς τις ήπιες δεξιότητες, το Σχέδιο αποσκοπούσε στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, δεξιοτήτων επικοινωνίας και συνεργασίας, στην καλλιέργεια της πολιτειότητας, της υπευθυνότητα και την ανάληψη πρωτοβουλίας. Παράλληλα, οι μαθητές και οι μαθήτριες καλλιέργησαν την υπολογιστική σκέψη και τη δημιουργικότητα, και συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας.

Καθώς η υλοποίηση του 2ου κύκλου ξεκίνησε κατά τη διάρκεια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, απαιτήθηκε η αναπροσαρμογή του αρχικού σχεδίου εφαρμογής. Συγκεκριμένα, η εισαγωγή στην ενότητα πραγματοποιήθηκε με εφόρμηση την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Μείωσης Αποβλήτων και με αναφορές στην εικόνα της αυλής μετά το διάλειμμα.  Οι μαθητές και οι μαθήτριες, εφαρμόζοντας τη ρουτίνα σκέψης Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι, παρατήρησαν και κατέγραψαν σε φύλλο εργασίας τα είδη και το βάρος και όγκο των οικιακών σκουπιδιών σε διάστημα μιας εβδομάδας, αξιολόγησαν την κατάσταση που κατέγραψαν και διατύπωσαν υποθέσεις αναφορικά με τους τρόπους μείωσης των οικιακών αποβλήτων. Στη συνέχεια, έγινε εισαγωγή στην έννοια των αθέατων αποβλήτων και επαναξιολόγηση της κατάστασης, σύμφωνα με το θέμα της φετινής Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Μείωσης Αποβλήτων.

Με την επιστροφή στο σχολείο, τα παιδιά εργάστηκαν σε ομάδες για παρατήρηση της τάξης και των υπόλοιπων χώρων του σχολείου στο τέλος του πρωινού κύκλου και της αυλής μετά το διάλειμμα. Κατέγραψαν σε φύλλο εργασίας τα συμπεράσματά τους αναφορικά με την καθαριότητα και το είδος των παραγόμενων σκουπιδιών και, ακολουθώντας τις ρουτίνες σκέψης Βλέπω-Αναρωτιέμαι-Συνδέω, Δημιουργικές Συγκρίσεις και Το παιχνίδι των Εξηγήσεων, διατύπωσαν υποθέσεις σχετικά με το ποιος ευθύνεται για την καλή ή κακή εικόνα, τις συμπεριφορές και τα μέσα με τα οποία μπορούμε να ενισχύσουμε την καλή ή να αποτρέψουμε την επανάληψη της άσχημης εικόνας. Επιπλέον, ενημερώθηκαν περαιτέρω για την κατηγοριοποίηση των απορριμμάτων και εφάρμοσαν τις γνώσεις τους συμμετέχοντας σε δραστηριότητες κατηγοριοποίησης και ανάλυσης προϊόντων βάσει του οικολογικούς τους αποτυπώματος και σε διαδραστικά διαδικτυακά παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας, καλλιεργώντας παράλληλα το θεματικό λεξιλόγιο στα Αγγλικά.

Με αφετηρία τις παρατηρήσεις και τις υποθέσεις των παιδιών, αναζητήσαμε τρόπους μείωσης των απορριμμάτων μας. Αρχικά, αξιοποιώντας τις γνώσεις τους αναφορικά με τα αθέατα απορρίμματα, τα παιδιά ανέλυσαν και αξιολόγησαν την καταναλωτική τους συμπεριφορά και έκαναν προτάσεις για περιβαλλοντικά υπεύθυνες επιλογές στα προϊόντα που καταναλώνουν και το κολατσιό τους.

Με την υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος «Γίνε Kookoonari» από την οργάνωση iSea, αξιολόγησαν εκ νέου συμπεριφορές στο σχολικό περιβάλλον και πρότειναν εναλλακτικές οι οποίες διέπονται από περιβαλλοντική συνείδηση και αποτελούν περιβαλλοντικά υπεύθυνες πρακτικές. Επίσης, αναζητώντας τρόπους αξιοποίηση των απορριμμάτων, δημιούργησαν μακέτες τους σχολείου μας με ανακυκλώσιμες συσκευασίες. Τέλος, τα παιδιά αξιοποίησαν τις γνώσεις τους για τη δημιουργία ενημερωτικών αφισών αναφορικά με τα αθέατα απορρίμματα και με σκοπό την προώθηση πρακτικών μείωσης των απορριμμάτων.

Υπεύθυνη Εργαστηρίων: Μυρτώ Νεράντζη

Συνεργαζόμενοι εκπαιδευτικοί: Δανάη Τσιρλάκη, Έλενα Κασιμάτη (μακέτα)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *